Thursday, May 13, 2010

ရခိုင္႐ိုးရာက်င္ပြဲ

“က်င္ က်င္ က်င္ ရခိုင္သားႀကိဳက္ေတက်င္၊ ရမ္းၿဗဲ၊ မာန္ေအာင္၊ အေနာက္သားရခုိင္ႀကိဳက္ေတာက်င္. ....” ဆိုသည္ႏွင့္အညီ က်င္ၿပိဳင္ပြဲမွာ ရခုိင္လူမ်ဳိးတို႕တြင္ “က်င္”အမည္႐ွိသည္ ႐ိုးရာအားကစားတစ္ခုမွာ အထူး ထင္႐ွားလွပါသည္။  ဤကစားနည္းသည္ ေ႐ွးရခိုင္ဘုရင္မင္းမ်ားလက္ထက္မွ စတင္ဆင္းသက္လာခဲ့သည္ဟု သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ားအရသိရပါသည္။ ေအစီ ၁၅၃၁ ခုတြင္ ေျမာက္ဦးထီးနန္းကို နန္းတက္အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ ဘုရင္မင္းဗာႀကီး၏ ေကာင္းမွဳတစ္ခုျဖစ္သည့္ သွ်စ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္၏ လိုဏ္ပတ္နံရံမွ ႐ုပ္လံုး႐ုပ္ၾကြတို႕အထဲတြင္ “က်င္”ကစားနည္း ႐ုပ္လံုး႐ုပ္ၾကြမ်ားကိုေတြ႕ရပါသည္။ 

ရခိုင္ျပည္နယ္၊ စစ္ေတြၿမိဳ႕ ယဥ္ေက်းမွဳျပတိုက္တြင္ ထား႐ွိသည့္ က်င္ၿပိဳင္ပြဲ႐ုပ္တု

သက္ႀကီးပူေဇာ္ပြဲတြင္ က်င္အကျဖင့္ ေဖ်ာ္ေျဖဟန္
က်င္စကစားနည္းမွာ ႏုပ်ဳိျဖတ္လတ္သန္စြမ္းရည္႐ွိသည့္ ေယာက်္ားမ်ားတတ္အပ္သည့္ ကိုယ္ခံပညာရပ္ တစ္ရပ္ျဖစ္သည္၊ ရခိုင္ေယာက်္ားမ်ားသည္ ငယ္စဥ္အ႐ြယ္မွစတင္ၿပီး ကိုယ္ခံပညာရပ္ျဖစ္သည့္ က်င္ပညာရပ္မ်ားကိုေလ့က်င့္သင္ၾကားမွဳျပဳလုပ္ၾကရသည္။. အားေကာင္းေမာင္းသန္က်င္ပညာစြမ္းရည္ ျပည့္၀ သူကို “က်င္သန္”ဟုသတ္မွတ္ဂုဏ္ယူေခၚဆုိၾကသည္။ က်င္စကားနည္းမွာ နပန္းလံုးျခင္းႏွင့္ တူညီသည္ဟု တစ္ခ်ဳိ႕က သတ္မွတ္ေသာ္လည္း နည္းစနစ္ပိုင္းဆိုင္ရာတို႕မွာ လံုး၀၊ လံုး၀ကြဲျပားျခားနားမွဳ ႐ွိသည္ကိုေတြျမင္ရေလသည္။ ထူးခၽြန္ေက်ာ္ၾကားသည့္ က်င္သန္တစ္ဦးသည္ ၿပိဳင္ဘက္မ်ား၊ ပြဲစဥ္မ်ား၊ အခက္အခဲမ်ားကိုေက်ာ္ျဖတ္ၿပီးမွ ေအာင္ျမင္မွဳကိုရ႐ွိလာျခင္းျဖစ္သည္။ 
က်င္ၿပိဳင္ပြဲတြင္ ၿပိဳင္ပြဲမ်ားကို အဆင့္ႏွစ္မ်ဳိးသတ္မွတ္ၿပီး က်င္းပရသည္။ လူသစ္တန္း က်င္သန္(က်င္ကစား သမား)တို႕မွာ “ေငြေမာင္းတန္း”အဆင့္ စတင္ၿပီး ၀င္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳႈ္ရၿပီး ေငြေမာင္းတန္းတြင္ ထူးခၽြန္ေအာင္ျမင္မွဳအႀကိမ္ႀကိမ္ရထားသည့္ က်င္သန္ႀကီးမ်ားမွာ တစ္ဆင့္တက္ၿပီး “ေ႐ႊေမာင္းတန္း အဆင့္”သို႕ ေျပာင္းလဲ၀င္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကရသည္။ ရခိုင္က်င္ကစားျခင္းေလာကတြင္ ထင္႐ွားသည့္ က်င္သန္ႀကီးမ်ားမွာ ညလားဦးထြန္းစံျဖဴ၊ ဦးလြန္းလွဦး၊ (ညလားဦးထြန္းစံျဖဴ၏သားႀကီး)၊ ဦးေက်ာ္မင္း(ညလား ဦးထြန္းစံျဖဴ၏ သားငယ္)၊ ဦးေ႐ႊေအာင္၊ ဦးေမာင္ျဖဴသီး၊ ဦးေမာင္နီတို႕မွာ အထူးထင္႐ွားၾကသည့္ ျပည္က်က္သေရေဆာင္ က်င္သန္ႀကီးမ်ားျဖစ္ပါသည္။
က်င္ကစားနည္းစနစ္မွာ ၂၈ နည္း႐ွိပါသည္။ သတ္မွတ္ထားသည့္ စည္းကမ္းခ်က္မွာ ၂၃ ခ်က္႐ွိပါသည္။ က်င္ကစားရာတြင္ ၿပိဳင္ဖက္ႏွစ္ဦးတြင္ တစ္ဦးက “အဖမ္းသမား”ျဖစ္ၿပီး၊ က်န္တစ္ဦးမွာ “အခံသမား” ျဖစ္သည္။ အဖမ္းႏွင့္အခံ က်င္သန္ႏွစ္ဦးတြဲဖက္ၿပီး ကစားရသည့္အားကစားျဖစ္သည္။ က်င္ကစားသူတို႕မွာ လံုခ်ည္ကို ခါးေတာင္းက်ဳိက္ၿပီးကစားရသည္။ ခါးပတ္ႏွစ္ခု႐ွိသည့္အနက္ တစ္ဦးက အျဖဴေရာင္ခါးပတ္ကို ပတ္ၿပီး က်န္တစ္ဦးမွာ အနက္ေရာင္ခါးပတ္ကို ၀တ္ဆင္ရသည္။ အေပၚပိုင္းမွာ အက်ႎႌႌမ၀တ္ရ၊ ဖိနပ္စီးျခင္း လံုး၀မ႐ွိေပ။ ညီညာျပန္႕ျပဴးသည့္ ကြင္းျပင္က်ယ္ေျမျပင္မ်ားတြင္ က်င္ပြဲမ်ားကို က်င္းပျပဳလုပ္ၾကသည္။
က်င္ကစားၾကရာတြင္ အဖမ္းသမားက်င္သန္သည္ သံုးႀကိမ္အထိ တစ္ဖက္သားက်င္သန္အား ဖမ္းခ်ဳပ္ရ သည္။ အခံသမားကို က်င္လံုးၿပီး ခ်ႏိုင္ခြင့္႐ွိပါသည္။ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦးလံုးေထြးဖမ္းခ်ဳပ္တြန္းကန္၊ ေျခတင္၊ ေျခခ်ိတ္၊ ေျခလိမ္ျခင္းတို႕ ေပါင္းစပ္ပါ၀င္သည့္ က်င္ျခင္း (က်င္ပညာနည္းစနစ္)မ်ားကို အသံုးခ်ၿပီး တစ္ဖက္သားၿပိဳင္ဖက္က်င္သန္အား ေျမႀကီးသို႕တြန္းလွဲခ်ကာ၊ အႏိုင္ရယူရန္ ႀကိဳးစားရသည္။ က်င္ၿပိဳင္ပြဲတြင္ က်င္ဒိုင္ႏွစ္ဦးက ႀကီးၾကပ္ၿပီး က်င္သန္ႏွစ္ဦး ကစားကြက္လွဴပ္႐ွားမွဳမ်ား နည္းစနစ္မွန္ကန္စြာ အသံုးခ်ၿပီး ကစားမွဳ ႐ွိ/မ႐ွိ သတိထားေစာင့္ၾကည့္ရၿပီး ဆံုးျဖတ္ရပါသည္။ က်င္ကစားေနစဥ္ ထိုဒိုင္ႏွစ္ဦးမွာလည္း က်င္သန္မ်ားႏွင့္ အတူ လွဳပ္လဳွပ္႐ွား႐ွားသြက္သြက္လက္လက္ လုပ္ေနရသည္ကို “က်ားလား ”(သြားလား) စသည္ဟုေခၚဆိုပါသည္။
ဤက်င္ၿပိဳင္ပြဲမ်ားကို ေ႐ွးရခိုင္မင္းမ်ားလက္ထက္တြင္ ရခိုင္႐ိုးရာ က်င္ကစားပြဲမ်ားကို မင္းပြဲမင္းညီလာခံမ်ား တြင္သာ က်င္းပခဲ့ၾကပါသည္။ ယခုအခါေက်းလက္၊ ၿမိဳ႕ျပမ်ားတြင္ ဘုရားပြဲ၊ ထီးတင္ပြဲ၊ ဘုန္းႀကီးပ်ံပြဲ၊ သႀကၤန္ပြဲ၊ ၿပိဳင္ေလာင္းၿပိဳင္ပြဲမ်ားတြင္ ထည့္သြင္းက်င္းပၾကပါသည္။ ပြဲစဥ္၏ ေနာက္ဆံုးေန႕တြင္ “ေငြေမာင္တန္း”ႏွင့္ “ေ႐ႊေမာင္းတန္း”က်င္ပြဲေနာက္ဆံုး ဗိုလ္လုပြဲကိုက်င္းပရသည္။ ၿပိဳင္ပြဲတြင္ အႏိုင္ရသူေရာ ႐ံႈးနိမ့္သူပါ ပြဲၾကည့္ပရိသတ္မ်ားထံ ၀င္ေရာက္ဆုခံၾကရသည္။ က်င္းပြဲမ်ားတြင္ ခ်ီးျမင့္သည့္ ေ႐ႊေမာင္း၊ ေငြေမာင္းတို႕မွာ တစ္က်ပ္သား၊ ႏွစ္က်ပ္သား႐ွိသည့္ ေ႐ႊစင္၊ ေငြစင္ စစ္စစ္တို႕ျဖင့္  ျပဳလုပ္ခ်ီးျမင့္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ ယခင္က ေ႐ႊေမာင္းတန္းဆုခ်ီးျမင့္ရာတြင္ ေ႐ႊေမာင္း၏ အလယ္တည့္တည့္တြင္ အဖိုးျမင့္မားသည့္ စိတ္မ်ားတပ္ဆင္ထားသည့္ “စိန္ေမာင္း”မ်ားခ်ီးျမင့္ခဲ့ၾကပါသည္။ က်င္ကစားပြဲေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ ေအာင္ျမင္မွဳရ႐ွိလာသည့္ က်င္သန္တစ္ဦးသည္ ေအာင္ျမင္ေက်ာ္ၾကား ပီတိတို႕သည္ကား  သူ၏ေ႐ွ႕ေလွ်ာက္ရမည့္ ဘ၀နဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး ယံုၾကည့္မွဳအားသစ္မ်ားပင္ျဖစ္ပါသည္။ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားတို႕၏ ရိုးရာကစားနည္းတစ္ခုျဖစ္သည့္ က်င္ပြဲမ်ားသည္ ကိုယ္ခံပညာရပ္တစ္ခုျဖစ္သည့္ သာမက တိုင္းျပည္ႏွင့္လူမ်ဳိးအတြက္ လိုအပ္သည့္ ပညာရပ္တစ္ခုျဖစ္ၿပီး သက္လံုျပည့္၀မွဳ၊ ယံုၾကည္မွဳ၊ စိတ္ဓာတ္ႀကံ့ခိုင္ေစမွဳတို႕ကို အေထာက္အကူျပဳေနသည္ကိုေတြ႕ရေလသည္။

မ်ားေအာင္၊ ေျမာက္ဦး ဘုရားေစတီပုထိုးမ်ားႏွင့္ ဧည့္လမ္းညႊန္ စာအုပ္မွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္

No comments:

Post a Comment